Постанова суду

Державний герб України


Єдиний унікальний номер  341/1558/13-а

Номер провадження 2-а/341/87/13  

                                        ПОСТАНОВА
                                ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2013 року                                                                                   м.Галич


Галицький районний суд   Івано-Франківської області в складі:
                                                      головуючого-судді        Юсип І.М.
                                                      секретаря                        Король І.Л.
                                         з участю позивача                      ОСОБА_1,
                             представника відповідача      Мельничука В.В.                                                        
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду в Галицькому району Івано-Франківської  області про визнання неправомірної відмови в перерахунку та виплаті пенсії, зобов'язання проводити нарахування, виплату пенсії,-
в с т а н о в и в :

           ОСОБА_1 в 2010 році звернувся з позовом до Управління Пенсійного фонду в Галицькому районі Івано-Франківської області про визнання неправомірною відмову управління Пенсійного фонду України в  Галицькому районі в перерахунку та виплаті призначеної йому пенсії з 01.11.2008 року по інвалідності, - стягнути з управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі недоотриману пенсію з 01.11.2008 року по 01.06.2010 року в розмірі 56630,72 грн., - зобов'язати управління Пенсійного фонду України в  Галицькому районі проводити нарахування та виплату призначеної йому пенсії, як інваліду ІІ групи з 01.06.2010 року відповідно до ст.ст. 49505467 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком прожиткового мінімуму для непрацездатних, відповідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
         Рішенням Галицького районного суду від 03.11.2010 року позов задоволено  частково і зобов'язано управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі здійснити перерахунок пенсії позивача за період з 01.11.2008 року відповідно до ст.ст. 5054 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», обчисленої з розміру основної (державної) пенсії не менше 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової 75% від мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, що визначається згідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з врахуванням виплачених за вказані періоди сум.
          Ухвалою колегії суддів судової палати в цивільних справах апеляційного суду Івано-Франківської області від 03.02.2011 року апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в  Галицькому районі відхилено. Рішення Галицького районного суду від 03.11.2010 року залишено без змін.
          Ухвалою вищого Адміністративного суду України від 04.04.2013 року касаційну скаргу управління Пенсійного фонду України в  Галицькому районі задоволено частково. Рішення Галицького районного суду від 03.11.2010 року та ухвалу Апеляційного суду  Івано-Франківської області від 03.02.2011 року скасовано і справу направлено на новий  розгляд до суду першої істанції.
        27.06.2013 року ОСОБА_1 подав до суду заяву про уточнення позовних вимог в якій просить зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі проводити нарахування та виплату призначеної йому пенсії, як інваліду ІІ групи постраждалому від ліквідації Чорнобильської АЕС, згідно ст.ст. 5054 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», обчисленої з розміру основної пенсії - 8 мінімальних пенсій за віком та додаткову у розмірі 75 процентів мінімальної пенсії за віком, визначеною ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» з 01.11.2011 року без обмеження будь-яким кінцевим терміном та заборгованість з 01.11.2011 року по 01.07.2013 року.
           В судовому засіданні позивач змінені позовні вимоги підтримав та пояснив, що він є ліквідатором наслідків аварії на Чорнобильській АЕС під час якої його визнано інвалідом 2-ї групи та віднесено до 1-ї категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Відповідач нараховує та виплачує йому занижену державну і додаткову пенсії, хоча повинен діяти лише в межах передбачених Конституцією та законами України. В травні 2010 року він звернувся до відповідача із заявою про проведення перерахунку пенсії, проте йому було відмовлено. Просить позов задоволити з викладених підстав, і зобов'язати відповідача здійснити перерахунок і виплачувати йому, як інваліду ІІ групи постраждалому від ліквідації Чорнобильської АЕС, згідно ст.ст. 50,54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з 01.11.2011 року без обмеження будь-яким кінцевим терміном та заборгованість з 01.11.2011 року по 01.07.2013 року. Сума пенсії за період з 01.11.2008 року по 01.06.2010 року в розмірі 56630,72 грн. йому відповідачем  виплачена.
          Представник відповідача, Мельничук В.В. заперечив позовні вимоги позивача, позову не визнає посилаючись на те, що фінансове забезпечення державних соціальних гарантій здійснюється за рахунок коштів державного бюджету України. Повноваження щодо призначення пенсії узгоджуються з правилами ст. 62 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» де зазначено що роз'яснення порядку застосування цього Закону провадиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, рішення якого є обов'язковим для виконання всіх органів виконавчої влади. Фінансування на підвищення розміру пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів здійснюються  за рахунок коштів державного бюджету, а не із бюджету Пенсійного фонду України, тому будь-яких порушень зі сторони відповідача не вбачає. Окрім того сума заявлена в даному позові відповідачу була виплачена, а щодо уточнення ним позовних вимог в частині зобов'язання нарахування та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії, згідно ст.ст. 5054 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з 01.11.2011 року без обмеження будь-яким кінцевим терміном і заборгованість з 01.11.2011 року по 01.07.2013 року, просив застосувати ст.ст. 99-100 КАС України, щодо порушення позивачем строку звернення до суду,  та  в позові відмовити.
        Суд, заслухавши доводи позивача, заперечення представника відповідача, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд вважає, що позов  підлягає до часткового задоволення.
     Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 має статус учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС і  його віднесено до першої категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Також позивач без переогляду від 21.07.1997 року має другу групу інвалідності в зв'язку із захворюванням, пов'язаним з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується посвідченням, особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та довідкою МСЕ, що підтверджується копіями посвідчення Серії НОМЕР_1 виданого виконкомом Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 22.09.1997 р., посвідчення Серії НОМЕР_2 виданого Галицьким управлінням праці та соціального захисту населення від 03.09.2008 року та довідкою МСЕ № 009451 від 21.07.1997р.(а.с.12-13).
    У травні 2010 року  ОСОБА_1 звернувся до УПФУ із заявою про здійснення перерахунку та виплати основної та додаткової пенсій відповідно до вимог ст., ст. 50,54 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». ( а.с.14).
       Згідно листа УПФУ від 01.06.2010 р.у задоволенні заяви позивача відмовлено. ( а.с.16-17).
      Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначені та закріплені в Законі України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
      Відповідно до  ст. 50 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали  внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії І, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у відповідних розмірах, зокрема, інвалідам ІІ групи у розмірі 75 відсотків мінімальної пенсії за віком.
    Згідно  ст.54 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали  внаслідок Чорнобильської катастрофи», визначені підстави та умови призначення державних пенсій особам, віднесеним до категорії І та у зв'язку з втратою годувальника.
    В усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими для 2-ї групи інвалідності  - 8 мінімальних пенсій за віком.
    Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 зазначені положення  Закону України « Про державний бюджет на 2008 рік» були визнані неконституційними та відновлено з 22 травня 2008 року право постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи осіб на отримання основної і додаткової пенсій у розмірах, встановлених ст., ст.  50,54 Закону  України « Про статус ч= і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
      Крім того, оскільки рішення Конституційного Суду України мають перспективну дію, а ст., ст.  5054 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у 2009-2011 роках не змінювались та не зупинялись, то позивач має право на отримання основної та додаткової пенсій у відповідності із вказаним Законом.            
      Згідно з положенням ч.4 ст. 9 Кодексу з адміністративного судочинства України у разі невідповідності нормативно-правового акту Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу. Отже за конституційними нормами виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами при визначенні розміру пенсій позивачу застосуванню підлягають ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а не постанови Кабінету Міністрів України, які істотно звужують обсяг встановлених законом прав.          
      Відповідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсій за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Таким чином, новий мінімальний розмір пенсії за віком залежить від нового розміру прожиткового мінімуму, тобто перерахунок позивачу повинен проводитися виходячи з нового розміру мінімальної пенсії за віком.
     Прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, щорічно визначається бюджетним законодавством і встановлений: Законами України Про державний бюджет України на 2011-2013рр.
      Отже відповідачем не прийнято до уваги положень ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», відповідно до якої мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абз.1 ч.1 ст.28, застосовується виключно для визначення розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реалізації позивачем конституційної гарантії та права на отримання пенсії і щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, як це встановлене ст.ст. 50 та 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
     Позивачу згідно статей 5054 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" повинен бути зроблений перерахунок та виплачуватись надалі пенсія, відповідно до встановлення йому ІІ групи інвалідності, починаючи з 1 листопада 2011 р.  пенсію в розмірі з розрахунку прожиткового мінімуму.
        Із змісту ст. 67 ч. 3 Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» вбачається, що в разі збільшення визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю особам, віднесеним до 1 - 4 категорії. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, який відповідно до ст. 2 Закону України «Про прожитковий мінімум» застосовується для встановлення мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за віком. При цьому, мінімальна заробітна плата та мінімальна пенсія  за віком відповідно до ст. 19 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» визначаються виключно законами України і є обов'язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
    Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, а  ст. 22  Конституції передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до діючих законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
    На неприпустимість обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень вказав і Конституційний Суд України, який в своєму рішенні від 11 жовтня 2005 року сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та Закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави, до яких належать також громадяни, яким пенсія призначається за спеціальними законами.
          За наведених вище в рішенні  доказів і обставин справи, суд приходить до висновку, що при проведенні нарахування позивачу пенсії,  посилання управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі на  постанову Кабінету Міністрів України за № 1 від 03 січня 2002 року «Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів державного бюджету»  згідно якої,  нарахування додаткової пенсії  за шкоду, заподіяну здоров'ю особам, віднесених до першої категорії учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, проводиться виходячи із розміру 19 гривень 91 коп., а не з фактичної величини мінімальної пенсії за віком є неправомірним, оскільки даною постановою порушуються Конституційні права позивача, через що позов слід задовольнити.          
   Не заперечив представник відповідача щодо вимоги позивача про проведення перерахунку та  виплату  заборгованості  пенсії,як  інваліду 2-ї групи постраждалому від ліквідації Чорнобильської катастрофи, згідно ст.ст. 50,54 Закону України « Про соціальний захист громадян,які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та додаткової -75% мінімальної пенсії за віком,визначеноїст.28 Закону України « Про загальнообов'язкове  державне пенсійне страхування» з 01.11.2011 р. по 01 липня 2013 р. і тому суд вважає що ця вимога підлягає до задоволення.
        Оскільки в судовому засіданні встановлено,що позивачу сплачено 56630 грн.72 коп. за період з 01 листопада 2008 р. по 01 червня 2010 р. то така вимога не підлягає до задоволення.
    Підлягає задоволенню позовна вимога в частині звільнення позивача від сплати судового збору.
      На підставі ст.ст. 222446 Конституції України, ст.ст. 49, 50, 53, 54, 67 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", ч.1 ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", керуючись ст.ст. 94158159161163186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив:  
        
Позов  задовольнити частково.
     Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі Івано-Франківської області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 призначеної йому основної пенсії, як інваліду 2-ї групи в розмірі 8-ми мінімальних пенсій за віком до ст.ст. 505467 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та додаткової пенсії в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, визначеної ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» починаючи з 01 листопада 2011 року без обмеження будь-яким кінцевим терміном та заборгованість таких виплат з 01.11.2011 року по 01 липня 2013 року.
           Судовий збір по справі віднести за рахунок держави.
          В решті позову відмовити.
       Постанова може бути оскаржена сторонами в апеляційному порядку до Львівського Апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови, через Галицький районний суд шляхом подачі апеляційної скарги. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
ДЖЕРЕЛО




Суддя:І. М. Юсип

5 коментарів:

  1. суд то постоновил но опять начнётся плаканье что денег нет,хотя на остальное деньги есть я имею ввиду вертолётные плошадки,вертолёты,отдых имногое другое...

    ВідповістиВидалити
  2. Дайте образец заявления в суд

    ВідповістиВидалити
  3. та ні.все піде по старій накатаній схемі. апеляція.касація.позов.апеляція.....духовий оркестр і вічний спокій.

    ВідповістиВидалити
  4. Скиньте позовну заяву будь-ласка на емейл george_85@mail.ru

    ВідповістиВидалити
  5. Судя по тому что 56 тыс.долгу вернули до решения суда тойсть добровольно,-товарищ далеко не рядовой чернобылец. Так что Георгий85 не торопись все равно не успееш.

    ВідповістиВидалити