Щодо можливостей поліпшення пенсійного забезпечення інвалідів-чорнобильців

ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ 
щодо можливостей поліпшення пенсійного забезпечення інвалідів-чорнобильців

У зв’язку з чисельними зверненнями до Всеукраїнської громадської організації інвалідів «Союз Чорнобиль України» щодо можливостей відновлення дії ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в редакції, яка діяла до 2008 року (яка передбачала встановлення мінімального пенсійного забезпечення 10, 8 і 6 мінімальних пенсій за віком відповідно для І, ІІ і ІІІ груп інвалідності), додатково до раніше наданих роз’яснень повідомляємо, що у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (доопрацьований, реєстраційний №2489а від 06.02.2014 року, автор - народний депутат України В. Кальченко), копію якого публікуємо на нашому сайті. Пропозиції до цього законопроекту надавалися Центральною Радою ВГОІ «Союз Чорнобиль України».

Просимо також звернути увагу на те, що у Висновку Головного науково-експертного управління Верховної Ради України щодо цього законопроекту фактично підтверджується позиція нашої організації, яка була неодноразово викладена публічно.

ВГОІ «Союз Чорнобиль України» виступає за якнайшвидший розгляд цього законопроекту і відновлення у такий спосіб права інвалідів-чорнобильців на належне пенсійне  забезпечення.


  Віце-президент ВГОІ
«Союз Чорнобиль України»                                                                В.М. Яценко


Проект

вноситься
народним депутатом України
Кальченком В.М.
(№121)


ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до статті 54 Закону України
«Про статус і соціальний захист громадян,
які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»

______________________________________________
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:

І. Статтю 54   Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 13, ст. 178 із наступними змінами) викласти в такій редакції:


            «Стаття 54. Державна пенсія особам, віднесеним до категорії 1 та у зв’язку з втратою годувальника
Пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.

В усіх випадках розмір середньомісячної заробітної плати для обчислення пенсії за роботу в зоні відчуження у 1986-1990 роках не може перевищувати 3,0 тис. карбованців.

В усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими:

по І групі інвалідності - 10 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність;

по 11 групі інвалідності - 8 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність;

по ІІІ групі інвалідності - 6 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність;

дітям-інвалідам - 3 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність.

Пенсія в разі втрати годувальника призначається непрацездатним членам сім'ї померлого годувальника, які були на його утриманні (при цьому дітям пенсія призначається незалежно від того, чи були вони на утриманні годувальника), у розмірі: на одного непрацездатного члена сім'ї - 50 процентів пенсії по інвалідності померлого годувальника; на двох та більше непрацездатних членів сім'ї - 100 процентів пенсії по інвалідності померлого годувальника, визначеної згідно із зазначеною статтею, що розподіляється між ними рівними частками.

            До непрацездатних членів сім'ї померлого годувальника належать особи, зазначені у статті 36 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Розмір прожиткового мінімуму для осіб, які  втратили працездатність, визначається на момент виплати пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і не може коригуватися іншими нормативно-правовими актами.

Порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України.

ІІ. Прикінцеві положення

    Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2015 року.

    Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом :

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно правових атів, що суперечать цьому Закону.



Голова Верховної Ради
України                                                                      В. В. РИБАК

В И С Н О В О К

на проект Закону України «Про внесення змін до статті 54 Закону України
«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (№ 2489а доопрацьований від 06.02.2014р.)

У законопроекті пропонується з 1 січня 2015 року розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими:
по І групі інвалідності – 10 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; по 11 групі інвалідності – 8 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; по ІІІ групі інвалідності – 6 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; дітям-інвалідам – 3 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність (нова редакція статті 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», яка присвячена питанням обчислення та призначення державних пенсій особам, віднесеним до 1 категорії та у зв’язку з втратою годувальника). Пенсії в разі втрати годувальника пропонується призначати непрацездатним членам сім'ї померлого годувальника, які були на його утриманні (при цьому дітям - незалежно від того, чи були вони на утриманні годувальника), у розмірі: на одного непрацездатного члена сім'ї - 50  процентів  пенсії по інвалідності померлого годувальника; на двох та більше непрацездатних членів сім'ї - 100 процентів пенсії по інвалідності померлого годувальника, визначеної згідно із зазначеною статтею, що розподіляється між ними рівними частками.

Головне управління за результатами аналізу законопроекту вважає за доцільне зазначити наступне.

У законопроекті враховані зауваження, що були висловленні управлінням до попередньої редакції законопроекту, у висновку до якого Головне управління зазначало, що в цілому підтримує необхідність законодавчого унормування питань пенсійного забезпечення інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою. Адже на сьогодні положення статті 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» дійсно потребують перегляду з огляду на наявність прогалин у законодавчому регулюванні відповідних аспектів їх пенсійного забезпечення. Така потреба обумовлена тим, що на даний час частини третя-шоста цієї статті (в редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року № 107-VI) визнані неконституційними Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 і є такими, що втратили чинність. У зв’язку з чим чимало питань обчислення та призначення відповідних пенсій фактично залишилися поза межами законодавчого регулювання через те, що чинне законодавство не передбачає механізму відновлення дії норм, які були чинними до визнання відповідних положень законодавчих актів неконституційними. 

При цьому частина відповідних положень цієї статті була визнана неконституційною не через їх змістовну невідповідність Конституції України, а через те, що «законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина (абзац 3 третій пункті 5.4 мотивувальної частини відповідного Рішення КСУ).

У результаті цього мінімальні розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, фактично визначаються постановою Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 23.11.2011 р. № 1210, хоча чинне законодавство, як відомо, не наділяє Уряд повноваженнями щодо встановлення розмірів вказаних виплат. Згідно з цією ж статтею Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» до компетенції Уряду віднесено тільки визначення порядку обчислення пенсії.

Реалізація запропонованої законодавчої ініціативи потребуватиме бюджетних видатків. Тому відповідно до вимог частини 1 статті 27 Бюджетного кодексу України до законопроекту, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету, суб'єкт права законодавчої ініціативи зобов'язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з врахуванням висловленого зауваження.

      Керівник Головного управління                                                  В.БОРДЕНЮК


Вик.: І.П.Лаврінчук,  Н.О.Лаврухіна 

3 коментарі:

  1. И всё-таки, придется ли вдове ликвидатора доказывать факт смерти, как следствие заболевания, связанного с ликвидацией последствий аварии на ЧАЭС?

    ВідповістиВидалити
  2. Голова Верховної Ради
    України В. В. РИБАК
    и где сейчас этот пенёк- вам интересно. Так найдите и требуйте у ПРохиндеев выполнения намерений,эти ПРоститутки на народ забили, а как быдло верите.

    ВідповістиВидалити
  3. Посмотрим, как "желаемая" власть решит все проблемы...

    ВідповістиВидалити