Відповідь Мінсоцполітики "Союз Чорнобиль України"


МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

Всеукраїнська громадська організація інвалідів «Союз Чорнобиль України»

Про розгляд звернення громадської організації


Департамент соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Мінсоцполітики України на "виконання доручення Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 50227/1/1-12 спільно із МОЗ, Мінфіном, МНС розглянув порушені громадською організацією питання, і повідомляє.

1. Щодо осучаснений заробітної плати учасникам ліквідації наслідків аварії на   ЧАЕС   інвалідність   яких   пов'язано   з   Чорнобильською   катастрофою   за показниками середньої заробітної плати по країні 2007 року. 

Проведення осучаснення заробітку для осіб з числа' учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, інвалідність яких пов'язано з Чорнобильською катастрофою, та непрацездатних осіб, які втратили годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2007 рік, що застосовується для обчислення пенсії відповідно до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", потребує додаткових коштів державного бюджету. 


За інформацією Пенсійного фонду України додаткова потреба в коштах у разі проведення осучаснення такого заробітку складе 50,8 млн. грн. щомісячно Департаментом розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України „Про внесення зміни до Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", стосовно підвищення чорнобильських пенсій шляхом осучаснення заробітної плати інвалідам, з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, до рівня 2007 року. На цей час зазначений проект акта знаходиться на погодженні у структурних підрозділах Міністерства.


2.   Стосовно  розроблення  проекту  закону, про  соціальний  захист  дітей Чорнобиля (йдеться про дітей, які народилися від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАБС, які працювали у 1986-1987 роках на проммайданчику станції та дітей, які народилися від евакуйованих із зони відчуження).


Згідно зі статтею 27 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон) до дітей, потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать:
  1. Евакуйовані із зони відчуження, у тому числі діти, які на момент евакуг
    знаходились у стані внутріутробного розвитку;
  2. Діти, які проживали на момент аварії чи прожили або постійно навчалися після аварії:
у зоні безумовного (обов'язкового) відселення не менше одного року; у зоні гарантованого добровільного відселення не менше двох років; у зоні посиленого радіоекологічного контролю не менше трьох років
  1. Діти, які народилися після 26 квітня 1986 року від батька, який на час настання вагітності матері мав підстави належати до категорії 1 2, або 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, або народжені матір'ю, яка на час настання вагітності або під час вагітності мала підстави належати до категорії 1, 2 або 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи;
  2. Хворі на рак щитовидної залози незалежно від дозиметричних показників, а
    також хворі на променеву хворобу;
5.  Одержали дозу опромінення щитовидної залози внаслідок Чорнобильської

катастрофи,  яка перевищує  рівні,   встановленні  Міністерством  охорони  здоров'я України. 

Документом, що підтверджує статус потерпілої дитини є посвідчення (серії Д), яке діє до настання повноліття дитини, тобто до 18 років.

Після досягнення дітьми повноліття встановлення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи провадиться на умовах, визначених статтею 11 Закону, згідно з якими визначення статусу пов'язано з періодом проживання, роботи чи навчання на радіоактивно забрудненій території.

Відповідно до пункту 6 статті 11 Закону до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 Закону, та яким у дитячому віці встановлено причинний зв'язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, за умови проходження переогляду у спеціалізованій медико-соціальній експертній комісії відповідно до частини п'ятої статті 17 Закону.

Враховуючи вищезазначене, якщо до досягнення повноліття дитині не було встановлено причинний зв'язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи та станом на 1 січня 1993 року вона не проживала (навчалася) на території радіоактивного забруднення визначений законодавством термін, після досягнення нею повноліття правових підстав для визначення їй статусу особи, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи немає.

Стосовно медичного забезпечення і моніторингу повнолітніх осіб, які до досягнення повноліття мали статус потерпшого внаслідок Чорнобильської катастрофи, з числа тих, що народилися від учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що працювали безпосередньо на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС, та осіб, евакуйованих із зони відчуження повідомляю наступне.

За інформацією ДУ  „Національний науковий центр радіаційної медицини"

Національної Академії медичних наук України діти, які народилися від батьків-учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (перше покоління нащадків), відносяться до групи мутаційного ризику, а тому найбільший важливим є моніторинг стану їх здоров'я та стану здоров'я нащадків другого та наступних поколінь.

Згідно Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" діти, які народилися від батьків-учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що були евакуйовані з зони відчуження, мали посвідчення потерпших тільки до 18 років. Все це обумовлює необхідність переглянути існуючу законодавчу базу щодо медичного забезпечення і моніторингу стану здоров'я осіб, які до досягнення повноліття мали статус потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи, з числа, що народилися від учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що працювали безпосередньо на промисловому майданчику ЧАЕС, та осіб, евакуйованих із зони відчуження. 

Нині особи, які народилися від батьків-учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що були евакуйовані з зони відчуження, вступають у ранній репродуктивний період, і вже народжується друге покоління нащадків. 

Одна з найважливіших проблем, що виникає в результаті великомасштабних аварій — це реєстрація постраждалих для подальшою моніторингу. В Україні існує Державний Реєстр осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, проте до нього внесена лише часткова інформація стосовно першого покоління нащадків опромінених батьків, але відсутня - стосовно другого покоління. 

Однією з умов вирішення цієї проблеми є розробка спеціального розділу до Державної цільової програми подолання медичних наслідків аварії на ЧорнобильськійАЕС, а саме, створення реєстру нащадків першого та наступних поколінь опромінених батьків - учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1986-1987 рр. й евакуйованого із 30-км зони дитячого населення. 

Оцінка кількості осіб, котрі втратили статус потерпілих при досягненні повноліття, наведена в таблиці 1 :

Таблиця 1


Група спостереження Кількість осіб
1. Особи, котрі народилися від УЛНА на ЧАЕС та після досягнення 18-річчя втратили статус потерпілих 45 000
1.1 в тому числі особи, котрі народилися від УЛНА на ЧАЕС, які працювали на проммайданчику 5 000
2. особи, які народилися від евакуйованих із зони відчуження 15000
Всього: 60 000
Оціночна кількість дітей, котрі народилися від першого покоління нащадків опромінених батьків складає близько 3000 осіб.

Фінансово-економічні розрахунки щодо медичного забезпечення і моніторингу стану здоров'я дітей (друге покоління) наведені в таблиці 2.

Таблиця 2

Напрямки фінансування
Вартість за 1 особу, грн.
Сумарна вартість, грн..
Створення    реєстру     та     внесення інформації
100,0
300000,0

Підтримка функціонуваншгреєстру
50,0
150000,0
Моніторинг стану здоров'я (щорічне медичне обстеження)
500,0
1500000,0
Стаціонарне обстеження та лікування (за потребою)
2200,0
2200000,0
Всього:
4 150 000,0
Фшансово-економічш розрахунки щодо медичного забезпечення і моніторингу стану здоров'я осіб (перше покоління) 60000 осіб, які втратили статус потерпілих після досягнення 18 років, наведені в таблиці 3. 

Таблиця З

Напрямки фінансування
Вартість за 1 особу, грн.
Сумарна вартість, грн./рік.
Створення    реєстру    та     внесення інформації
100,0
6 000 000,0*
Підтримка функціонування реєстру
50,0
3 000 000,0
Моніторинг стану здоров'я (щорічне диспансерне медичне обстеження)
500,0
30 000 000,0
Стаціонарне обстеження та лікування (за потребою)
2200,0
6 600 000,0
Всього:
45 600 000,0
Примітка: витрати на створення реєстру очікуються лише в перший рік.

3. Вжити заходів щодо підвищення пенсійного забезпечення учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і евакуйованих із зони відчуження, які не стали інвалідами, але які мають низький рівень пенсії (900-1200грн.).


Відповідно до статті 49 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон) пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді державної пенсії та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Державні пенсії, що передбачені статтею 54 цього Закону, призначаються виключно особам, віднесеним до категорії 1.


Пенсія особам, віднесеним до категорій 2, 3 та 4, призначається та обчислюється за іншими законами України. Відповідно до Закону таким особам виплачується додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю.


Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 23.11.2011 №1210 „Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", якою передбачено підвищення розмірів додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, відповідно до зростання розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Водночас, 23.04.2012 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №327 „Про підвищення рівня соціального захисту населення", якою, на виконання соціальних ініціатив Президента України Януковича В.Ф. реалізовано механізм осучаснення заробітної плати для обчислення пенсій тим, хто вийшов на пенсію до 2008 року.


Осучаснення заробітної плати для обчислення пенсії проводиться до показника середньої заробітної плати за 2007 рік тим, у кого, крім іншого, пенсія обчислена відповідно до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

4.    Не допустити зриву оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської    катастрофи,    у    зв'язку    із     введенням     нової    системи оздоровлення чорнобильців, а саме - ваучеризації путівок.

На виконання Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо забезпечення санаторно-курортними путівками" Мінсоцполітики розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Порядку надання щорічної грошової допомоги для компенсації вартості санаторно-курортних путівок або путівок на відпочинок та здійснення доплат за рахунок власних коштів, виплати грошової компенсації", який було направлено на погодження до заінтересованих центральних органів виконавчої влади та соціальним партнерам (лист від 06.12.2012 № 13025/0/14-12/20).


У зв'язку із зміною складу Уряду проект акта потребує перепогодження. В даний час проект постанови готується для направлення заінтересованим центральним органам виконавчої влади на повторне погодження.


5.    Активізувати діяльність Комісії з визначеная даних про заробітну плату (грошове забезпечення), одержану особою за роботу (службу) в зоні відчуження", Комісії з визначення даних про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках та Центральної комісії з визначення даних про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках.


Одним із проблемних питань було те, що громадяни України з числа інвалідів внаслідок каліцтва або захворювання та осіб, які втратили годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, маючи документи про участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, не мали змоги одержувати заслужену пенсію, тому що у зв'язку з ліквідацією підприємства, установи, організації, військової частини без правонаступника не могли надати до органів Пенсійного фонду довідку про заробіток за виконання робіт у зоні відчуження у 1986-1990 роках.


З метою вирішення цього питання як перший крок, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 16.07.2012 №685 „Про комісії з визначення даних про заробітну плату (грошове забезпечення), одержану особою за роботу (службу) в зоні відчуження в 1986-1990 роках", якою передбачено вирішення питання видачі довідок про заробітну плату (грошове забезпечення), одержану за роботу (службу) в зоні відчуження в 1986-1990 роках у разі, коли військову частину, інше військове формування, орган та підрозділ внутрішніх справ або цивільного захисту, підприємство, установу, організацію системи міністерства оборони, внутрішніх справ або надзвичайних ситуацій та СБУ ліквідовано без правонаступника.


Наступним кроком стало прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 26.09.2012 №886 „Про комісії з визначення даних про заробітну плату працівників за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках", для вирішення питання видачі довідок про заробіток в зоні відчуження цивільним особам.


Комісії працюють в усіх регіонах. Порядок їхньої роботи визначений.

Кількість справ розглянутих регіональними комісіями з визначення даних про заробітну плату (грошове забезпечення) осіб за роботу (службу) в зоні відчуження в 1986-1990 роках, за станом на початок 2013 року: по цивільним особам:


Комісія розглядає документи громадян за поданням Ради міністрів АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

Рішення Комісії приймаються колегіально і є обов'язковими для виконання Радою міністрів АР Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.

У   разі   встановлення   Комісією   факту   необгрунтованої  видачі   посвідчення відповідної категорії воно підлягає вилученню. Результати діяльності Комісії:

  1. рік, 265 справ
  2. рік, 257 справ
  3. рік, 245 справ
Протягом 2012 року Комісією проведено і 7 засідань, на яких розглянуто 953 справи зазначеної категорії осіб.

Наразі Державною фінансовою інспекцією України проводяться ревізії фінансово-господарської діяльності територіальних підрозділів Пенсійного фонду України в частині правильності призначення пенсії, допомог і компенсацій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та обґрунтованості видачі документів, що слугували підставою для призначення пенсії, допомог і компенсацій.


Органами Державної фінансової інспекції, у разі встановлення неправомірності визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, документи направлятися на розгляд Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, при Мінсоцполітики для прийняття відповідного рішення.

На цей час на опрацюванні знаходиться 320 справ.


Відділом визначення статусу постраждалого та зв'язків з громадськими організаціями постійно здійснюється моніторинг проблемних питань, які були предметом розгляду на засіданні Комісії, та за результатами надаються відповідні рекомендації органам, уповноваженим на видачу посвідчень.


За результатами опрацювання 95 справ, які надішли на розгляд Комісії від Кіровоградської ОДА надано методичні рекомендації щодо проведення періодичних звірок з регіональними міжвідомчими експертними комісіями по встановленню причинного зв'язку захворювань та смертності з дією іонізуючого випромінення та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.


Спільно з Івано-Франківською ОДА та громадською організацією „Прикарпатбат" врегульовані проблемні питання, пов'язані з визначенням статусу особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії у складі військової частини 6033.


На цей час розробляються відповідні рекомендації щодо визначення статусу особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у складі військової частини 55064. Проблема полягає в тому, що відповідні посвідчення були видані в 1992-1993 роках на підставі архівних довідок Управління хімічних військ Прикарпатського військового округу. На цей час документи частини знаходяться на зберіганні у Галузевому державному архіві Міністерства оборони України. Комісією встановлено факт не відповідності відомостей, які містяться у довідках вказаних архівів щодо певної особи.


Мінсоцполітики спільно з Черкаською ОДА опрацьовується питання щодо видачі довідок про виконання робіт у зоні відчуження військовозобов'язаним, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у складі військової частини 57278.

Крім того, Мінсоцполітики звернулось до Міноборони з пропозицією опрацювати експертні висновки щодо виконання робіт у зоні відчуження особовим складом 17-ти військових частин Київського та Прикарпатського військових округа, документи яких знищені у зв'язку з високим ступенем зараженості.


Крім того, за інформацією МОЗ в 2012 році було підтримало законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (щодо вдосконалення соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (реєстраційний № 10613 від 14 червня 2012 року)) в частині необхідності посилення соціальних гарантій для осіб, які в дитячому віці мали статус постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, та уточнення окремих норм щодо інших категорій постраждалих осіб. Було зазначено, що діти, які народилися від батьків-учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, які були евакуйовані із зони відчуження, мають посвідчення тільки до 18 років. Зараз ці особи досягли репродуктивного періоду і народжують друге покоління нащадків. Установлено, що діти цієї категорії (перше покоління нащадків) відносяться до групи мутаційного ризику, а тому потребують моніторингу стану їх здоров'я та стану здоров'я нащадків другого та наступних поколінь.


Запропонованим законопроектом передбачалось зміна законодавчої бази щодо медичного забезпечення і моніторингу стану здоров'я осіб, які до досягнення повноліття мали статус потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, у тому числі і народжені від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб евакуйованих із зони відчуження. Проте законопроект не був прийнятий. 

МОЗ України постійно тримає на контролі проведення щорічної диспансеризації осіб, які мають статус постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, та передачу її результатів до Державного Реєстру України осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. 

МОЗ України доручило Державній санітарно-епідеміологічній службі України проведення державного санітарно-епідеміологічного нагляду за повноцінністю забезпечення дітей, які мають статус потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи та відвідують організовані дитячі колективи, безоплатним харчуванням. Інформація з цього питання надається до МОЗ України двічі на рік. 


За оперативними даними фахівців встановлено, що норми харчування для дітей зазначеної категорії, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.1992 № 258, не виконуються у середньому по молоку та молокопродуктах на 20-33 %, по рибі та рибопродуктах на 10-20 %, по м'ясу та м'ясопродуктах на 10-15 %, свіжих фруктах на 10-15 %, овочах на 5-10%, яйцях на 10,1%.

Такий стан справ не може не викликати занепокоєння, адже така організація харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, безумовно впливає на рівень їх захворюваності.


У свою чергу, МОЗ України проведено роботу з перегляду нормативно-правових актів з питань відповідності системи проведення експертизи із встановлення причинного зв'язку хвороб з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС сучасному рівню знань з радіаційної медицини та клінічної радіобіології щодо ефектів дії іонізуючого випромінювання у віддаленому післяаварійному періоді з метою поліпшення надання медичної допомоги найбільш ураженим категоріям постраждалих внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС та надання державної підтримки саме тим постраждалим, які втратили здоров'я і працездатність через аварію на ЧАЕС.


За інформацією МНС України Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» було виділено кошти на забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у сумі 150 млн. гривень.

Відповідно до вимог Порядку використання коштів, передбачених у держбюджеті для забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1198, МНС станом на 20.12.2012 у повному обсязі здійснило розподіл бюджетних коштів між розпорядниками нижчого рівня, а саме: Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.

Законом України «Про державний бюджет України на 2013 рік» передбачено виділення коштів на забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у сумі 157,5 млн.гривень.


Директор Департаменту                                                          О. Кравченко



Матеріал з веб-сайту «Союз Чорнобиль України»

Немає коментарів:

Дописати коментар