100 днів перезавантаження: Міністр соціальної політики про пенсійну реформу в Україні

Солідарна пенсійна система, що дісталася Україні з радянських часів, тріщить по швах. Населення старіє, офіційно працюючих стає все менше, дефіцит Пенсійного фонду зростає

Яку пенсійну реформу має намір проводити Україна і чи буде країна переходити до накопичувального рівня пенсійної системи,  розповів міністр соціальної політики Павло Розенко виданню "Ваши Деньги".

«ВД» Павле Валерійовичу, ви заявляли, що уряд буде заздалегідь готувати суспільство до переходу на накопичувальний рівень пенсійної системи. Як це буде відбуватися?

П.Р. Для початку ми хочемо реформувати бездарну систему спеціальних пенсій. Не повинні звичайним людям нараховувати пенсії за одним принципом, а групі VIP-пенсіонерів — по-іншому. Хоча допускаю, що держава залишить за собою право підтримувати представників певних професій, наприклад вчителів і лікарів. Ми розглядаємо і створення так званої професійної системи — недержавного пенсійного страхування для певних категорій службовців, плануємо переглянути підхід до спеціальних пенсій в частині пенсійного віку і стажу. Є люди, які стають пенсіонерами в 45-50 років, оскільки їх професії пов’язані з ризиком для здоров’я. Ми розуміємо їх важливість, але при існуючій бідності пенсійної системи не можемо дозволити собі залишити все як є. Підкреслю, що мова йде не стільки про підвищення віку, скільки про підвищення стажу.

«ВД» Для запуску накопичувальної системи був анонсований дворічний експеримент, в якому повинні брати участь особи до 25 років. Частина їх страхових коштів, що надходять до Пенсійного фонду, будуть переводити на накопичувальні персональні рахунки. На якому етапі запуск експерименту?

П.Р. Спеціальна робоча група при Мінсоцполітики завершує роботу над відповідним законопроектом. Сподіваємося, що його приймуть у цьому році, щоб з 1 січня 2016 документ набув чинності. На першому етапі за допомогою такого експерименту ми плануємо залучити на персональні рахунки як мінімум 1 млрд грн. Це «довгі» гроші, які будуть інвестуватися в цінні папери, в тому числі в ОВДП. Вони почнуть працювати на економіку. Якщо експеримент пройде вдало в невеликій групі, ми впровадимо таку ж систему в масштабах всієї країни.

«ВД» Досвід яких країн буде запозичувати Україні, реформуючи пенсійну систему?

П.Р. Наприклад, Польщі. Там в кінці 90-х була впроваджена система індивідуальних пенсійних рахунків, на які кожен поляк відраховує внесок з зарплати. Частина цих грошей йде в державну Систему соціального страхування (за рахунок цих грошей пенсії отримують люди, які в новій системі поучаствовать не встигли), інша — на рахунок відкритих пенсійних фондів, якими управляють приватні компанії. Впровадження такого механізму дозволило Польщі акумулювати потужний інвестиційний ресурс для економіки. Але паралелі проводити складно. У нас люблять говорити, що на одного працюючого українця припадає один пенсіонер. Офіційно і тих і інших в країні налічується по 13 млн. Але реально ситуація виглядає інакше: працюють близько 17-18 млн, але з них тільки 13 млн легально платять внески до ПФ. За даними соціологів, 60% громадян, яким офіційно нараховується мінімальна зарплата, зізнаються, що отримують також зарплату в «конвертах». Загальний обсяг зарплат в тіні оцінюється близько 200 млрд грн. Головне питання — як добути цей ресурс і стимулювати людей платити до ПФ.

«ВД» МВФ наполягав на скороченні дефіциту бюджету ПФ, в тому числі шляхом підвищення пенсійного віку. Це питання ще актуальний?

П.Р. Після непростих дискусій ми вилучили з меморандуму з МВФ пункт про підвищення пенсійного віку до 65 років. Це могло підірвати ситуацію в країні і загрожувало зривом усіх реформ. Підвищення пенсійного віку не вирішить проблему дефіциту ПФ. При такому обсязі тіньових зарплат ефект від цього заходу був би не більше 1 млрд грн. в рік, тоді як дефіцит бюджету ПФ — 80 млрд грн. Щоб ліквідувати таку дірку, пенсійний вік довелося б підвищити до 300 років. Більш ефективний крок — детінізація зарплат. Це складний процес, він займе не один рік, але ми повинні залучити тіньові гроші. Спробу безглуздою пенсійної реформи ми бачили в 2011 році, коли влада сконцентрувалися на одному питанні — підняли пенсійний вік для жінок на п’ять років. Заодно, правда, «обрізали» права чорнобильців, військовослужбовців і підняли для всіх на десять років страхового стажу. І який отримали результат? Дотації ПФ тоді складали 50 млрд грн., Сьогодні — 80 млрд грн. Значить, проблема не в пенсійному віці.

«ВД» Президент ветував закон, що дозволяє жінкам в 55 років виходити на пенсію при наявності 30-річного трудового стажу. В АП радилися з міністерством з цього приводу?

П.Р. По суті, це була спроба реформи в дусі 2011 року. Але на сьогоднішній день така пропозиція — просто популізм. Так, жінки могли отримати таке право, але лише за наявності страхового стажу не менше 30 років і звільнення з роботи. Але головне, за кожен недопрацьований місяць з їхньої пенсії вичитали б 0,5%. Значить, для тих, хто вийде на пенсію в 55 років, розмір пенсії сумарно скоротився б на 30%. Тобто теоретично пільга була, але на практиці вона б не працювала. До того ж на реалізацію закону потрібні були б додаткові кошти, а у держави їх немає.

«ВД» А працюючих пенсіонерів позбавлять пенсій?

П.Р. У країнах ЄС поняття працюючий пенсіонер немає взагалі. Люди роблять вибір — або залишатися на службі, або виходити на пенсію. Але, безумовно, для українців такий варіант непридатний, оскільки прожити тільки на пенсію у нас складно. Питання про позбавлення працюючих пенсіонерів пенсій не можна ставити різко. Але ми все ж будемо пропонувати уряду це робити для певних категорій пенсіонерів. В основному тих, хто має спеціальні пенсії, — прокурорів, народних депутатів, суддів. Або вони будуть залишатися на службі, або отримувати статус пенсіонерів. Я також не виключаю, що уряд внесе до парламенту пропозицію обмежити обсяг пенсій працюючим пенсіонерам з 2015 року. Упевнений, тут ще буде багато дискусій.

«ВД» Говорячи про компенсаторах для бюджету ПФ, наскільки виправдав себе збір з купівлі валюти? Його вводили саме з цією метою …

П.Р. Отримали менше, ніж хотіли через події на валютному ринку. Валюта залишається гострим дефіцитом, купити її можна хіба що на чорному ринку. Додаткові надходження склали декілька мільярдів гривень. Безумовно, це не ідеальна модель, я не є її прихильником. Доходи ПФ повинні формувати страхові внески, які можна прогнозувати. Все інше, на кшталт збору з купівлі валюти, — нестабільні і непрогнозовані надходження, це ризиковий джерело. До того ж Україна за введення цього збору дуже критикував МВФ. Але ресурс у держави обмежений, а дефіцит ПФ — величезний, тому збір можна залишити як тимчасову міру.

«ВД» Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк заявляв, що програма співпраці з МВФ передбачає індексацію доходів громадян. Коли і наскільки будуть проіндексовані пенсії?

П.Р. За нашими розрахунками (і це зафіксовано в держбюджеті), прожитковий мінімум, мінімальна пенсія і мінімальна зарплата можуть бути реально підвищені тільки на 13% і тільки з 1 грудня 2015 року. Відповідно, для тих людей, у яких пенсія залежить від мінімального прожиткового мінімуму, буде проведена індексація. Це найменш захищені верстви населення. Щодо решти рішення буде прийнято за результатами першого півріччя. Звичайно, якщо з’являться ресурси, індексацію проведемо раніше і в більшому розмірі. Але зараз весь додатковий ресурс іде на фінансування Збройних сил України. У загальній складності на потреби армії в бюджеті виділили понад 80 млрд грн. Звичайно, у мирний час ці гроші потрібно і можна було б використовувати на соціальний захист, підняти зарплати і пенсії. Але зараз іншого виходу немає — або ми фінансуємо армію, або держави може не бути. Ми постараємося, щоб той мінімальний ресурс, який є у держави, міг адресно розподілятися серед людей, більше інших потребують підтримки.

Джерело: http://tt-pc.com/100-dniv-perezavantazhennya-ministr-sotsialnoyi-politiki-pro-pensiynu-reformu-v-ukrayini/

1 коментар:

  1. якщо по основному Закону України її громадяни всі рівні, то вони повинні бути рівні у всьому.У ВСЬОМУ!!!преференції повинні мати лише ті громадяни які;-..."за вагомий внесок по захисту тереторіальної цілосності,захисту правопорядка,прав і свобод громадян СВОЄЇ (саме своєї) держави,ліквідацію та її ніслідки природних та техногенних катастроф, примноженні міжнародного іміджу держави в сфері економіки,науки, культури,спорту,або втрати життя чи здоров*я на славу своєї Батьківщини".щоб присвоїти громадянину статус "ЗАСЛУЖЕНОГО",громадянин повинен СЛУЖИТИ! СЛУЖИТИ, а не одержувати такі звання до якоїсь дати.загальний обов*язок держави перед своїми громадянами,це;- забезпечення достойного людини і в повній мірі ПРОЖИТКОВОГО МІНІМУМУ, усім без винятку. починаючи від дитини в пологовому будинку закінчуючи простим безхатченком. нормальні працездатні особи взмозі,шляхом накопичення власних коштів та матеріальних цінностей,забезпечити себе на старість ДОСТАТНІМ РІВНЕМ ЖИТТЯ,

    ВідповістиВидалити